Alla gillar inte julen

Det är nu den tid på året som butikerna fylls med kunder, julmusiken spelas om och om igen på varje radiokanal och vart man än går så luktar de pepparkakor, typ. Julen är den tid när alla ska vara lyckliga, alla hem och hus ska vara fyllda med kärlek och skratt. Det är i alla fall så man vill tro att det är men tyvärr är det inte alltid så.
 
Det finns många som inte alls gillar julen och jag är en av dem.
Det enda jag kan se i december månad är de stressade människorna som städar, bakar, shoppar så mycket att de glömmer de enkla. De jobbar så hårt för att känna sig tillräckliga, genom att köpa de dyraste presenterna och ha de finaste husen, att de glömmer bort själva poängen. Det finns en massa onödiga ideal kring jul som de flesta stressar för att uppfylla.
 
Jag vill att det ska finnas värme och glädje i varje hus, det vill jag verkligen, men jag vet även att det inte är så det ser ut i varje familj. Jag har ofta fått höra av folk som inte firar alls eller firar julen på ett annorlunda sätt än det som anses "rätt", att juletiden är den tid då de känner sig som mest utanför, ensamma och ledsna. De som inte firar julen för att de varken har familj eller pengar, eller på grund av religiösa orsaker säger ofta att de gör dem ledsna när folk är så otroligt glada och lyckliga över att det är jul. De känner sig sämre för att de inte har pengar till de dyraste presenterna. De känner sig ensamma för att de inte har en släkt eller familj att fira med.
 
Jag gillar inte julen för att bakom den fina fasaden finns så mycket sorg gömd. 
 
Jag hoppas ni alla sprider så mycket värme, glädje och kärlek som det bara går för det finns så många som behöver det lite extra. Jag tror att det är viktigt just nu att alla får känna att de är älskade.
Tack för att du orkade läsa och jag önskar att du har en bra dag imorgon vare sig du firar jul eller inte!
 
Allmänt | |
Upp