Let's talk about school

Hej på er, hoppas allt är bra med er denna lördagskväll! 
Har länge gått och funderat på ett ämne jag skulle vilja skriva om här på bloggen och idag kände jag att det var dags. Det här inlägget kommer handla om skolan, jaa jag vet det låter super tråkigt...
 
När jag var yngre skämdes jag väldigt mycket över att jag gillade skolan, jag älskade att träffa mina skolkompisar och att lära mig nya saker men det sa jag aldrig åt någon. Om någon frågade så hatade jag förstås allt som har med skolan att göra bara för att jag var så rädd för vad andra skulle tycka. Jag följde normerna som fanns om att skolan är skit.
Men så kom en tid, kanske i slutet av högstadiet då jag slutade bry mig. Jag slutade bry mig i att man måste hata skolan, att man ska slarva med läxorna och inte prestera bra i proven, för då anses man ju som nörd och plugghäst, det vet ju alla. Nu vågar jag säga att jag älskar skolan. Jag älskar att lära mig nya saker. Jag älskar att umgås med mina klasskompisar hela dagarna men framför allt så älskar jag att läsa. 
 
Här där jag bor så är det bra bara man får godkänt i proven och att man just och just klarar sig, att gnälla på skolan direkt man får chansen och att bry sig 0. Men vet ni vad? Jag älskar skolan och det skäms jag inte längre för. Jag tycker det är viktigt att man skaffar sig en bra utbildning och kommer sig någonstans i livet. För mig är det viktigt att ha visioner och att hitta något man brinner för. Jag vill resa och se världen och få ett jobb som ger lön så jag kan göra det jag vill i livet. Visst jag har också tråkiga läxor, jobbiga prov och långa lektioner men jag vet det kommer vara värt allt slit i slutändan. 
 
Det är inget fel med att få 10, det är inget fel på att du är grym på kemi eller att du läser läxorna bara för att det är roligt. Bara för att fördomarna säger att du har ett tråkigt liv och automatiskt ser ut som en "nörd" om du gillar skolan så behöver det inte vara så.
 
Även fast denna text blev en enda stor röra så skulle det glädja mig otroligt mycket om jag ens fick någon att känna sig lite motiverad. 
Tack för att du orkade läsa och hoppas du har en fortsatt bra dag! 
Allmänt | |
Upp